BOZÜYÜK YAŞAM

Bir gezinin ardından

23 Kasım 2012 - 0:43 'de eklendi ve 265 kez görüntülendi.

Çocuk Dostları Derneğinin geçen kurban bayramında düzenlediği bir gezi, Yunanistan, Makedonya ile Kosova’ya yapıldı. Bozüyük’ten bir grup, karayolu ile bu ülkelerin kimi önemli kentlerini ziyaret etti.
 Bozüyük’ten yola çıkıp vardığımız ilk kent, Selanik’ti. Yunanistan’ın bu ikinci kalabalık kentinin bizim için önemi, Atatürk’ün doğduğu evin burada olmasıydı. Selanik’e girdiğimiz sabah vakti kentin hemen her yerinin Yunan bayraklarıyla donatılmış olduğunu gördük. Meğerse o gün, Selanik’in Balkan Savaşları sonunda bizim elimizden çıktığının, Yunanlıların da burayı ele geçirdiklerinin 100’üncü yıldönümü kutlanıyormuş.
 Selanik’te Türk hâkimiyeti döneminden hiçbir eser bırakmak istemeyen Yunanlılar, Türklerle ilgili bütün eserleri yok etmişler. Bugün müze olarak kullanılan bir hamam, bir tek minare ile Avrupa Birliğinin finansmanıyla onarımı yapılmakta olan bizim Kasımpaşa Camisine benzeyen bir camiyi görebildik. Atatürk’ün doğduğu evin önüne geldiğimizde buranın onarım nedeniyle kapalı olduğundan eve ancak dışarıdan bakabildik.
 Gezinin diğer önemli durağı, Makedonya’nın başkenti Üsküp’tü. Yağmurlu bir günde kente girip önce Üsküp kalesini, kalenin yanındaki yeni onarılmış bir camiyi gezip kentin panorama görünüşünü izledik. Kentin ortasından geçen Vardar ırmağının kale tarafı; camileri, hamamları, evleri, sokaklarıyla eski bir Türk kenti havasını taşıyordu. Yağmur altında kaldırımlı sokaklardan geçerek Osmanlı çarşısını, Türklerden kalma hanları gezdik. Bir kahvede çay içtik.
 kentin 1960’lardaki depremden sonra yapılan bölümüne geçtik. Burası da görülmeye değer çok geniş meydanı, geniş caddeleri ile çok modern bir yerleşim yeri.
 Ertesi gün önce Prizren’e ardından da Priştine’ye gittik. Prizren, ortasından geçen akarsuyun iki yakasında 25 kadar yüksek minareleri her taraftan görünen kubbeli camilerle dolu. Çeşmelerinden suların sürekli şırıl şırıl aktığı, tekkeleri, çarşılarıyla tam bir Türk kenti hüviyetini korumuş. Burada herkesle Türkçe konuşabildik. Gezideki arkadaşlarla hepimiz, kendimizi Türkiye’deymiş gibi sandık. Kentin meydanındaki börekçiden “bürek” yedik.
 Kosova’nın başkenti Priştine’ye doğru giderken herkesin içinde bir heyecan vardı. Priştine’nin yakınlarındaki Kosova ovasının ortasında 1. Kosova Savaşı’nın yapıldığı yere geldik. Burada Sultan 1. Murat’ın şehit düştüğü yerdeki türbesini ziyaret ettik. Gece yapılacak Makedonya gecesine geç kalmamak için Priştine’de otobüsle panaromik bir gezi yapıp Üsküp’e döndük.
 Ertesi gün Makedonya’nın Arnavutluk sınırındaki Ohrid gölü kıyısındaki Ohrid kentine geldik. Burası, gölden çıkarılan incileriyle ünlü turistik bir kent. Çarşısı da çok ünlü. Burada bir süre gezinip alışverişten sonra göl kıyısındaki güzel bir otele yerleştik.
 Gezinin dönüş yolu üzerindeki Resne kentinde tarihimizde adı çok geçen Resneli Niyazi’nin burada yaptırdığı sarayı ve evini gezdik. Ardından yola devam edip Manastır’a geldik. Atatürk’ün okuduğu Manastır İdadisi’ni gezdik. Bu kentte çoğu kapalı eski Türk camilerini dışarıdan gördük. Kavala’ya gelip deniz kıyısındaki otele yerleştik.
 Gezinin son günü Kavala’da Kavalalı Mehmet Ali Paşanın yaptırdığı su kemerlerini, onun doğduğu evi, bu evin bahçesindeki onun heykelini, kentin görülecek yerlerini gezdik. Yolumuz üzerindeki Türklerin yoğun olarak yaşadıkları İskeçe ile Gümülcine’ye uğradık. Bu kentleri gezip buralardaki soydaşlarımızla görüştük. Gezinin son durağı, Dedeağaç kentiydi. Yunanistan’ın sınırımıza en yakın turistik kentini arkada bırakıp gümrüklerden geçerek Türkiye’ye girdik. Bir hafta sonra gezinin yorgunluğu ve huzurlu, güzel bir gezini verdiği mutlulukla karışık duygularla Bozüyük’e dönmüştük.
 Balkanlarda 100 yıl önce yitirdiğimiz anavatanımızın bir bölümünü gezmek, oralarda bıraktığımız soydaşlarımızı, atalarımızdan kalan eserleri görmek, oralarda Türkiye’den gelmiş misafirler olarak itibar görmek, onlarla Türkçe konuşmak, kafiledeki hepimizde hüzünle karışık bir mutluluk ve onur duyguları yaşattı.